Izaberite stranicu

ZAŠTO PREĆI NA KETO DIJETU

Važna činjenica da je kroz ljudsku istoriju običan čovek bio izložen ketozi nije dovoljno cenjena. Ovaj period je uglavnom bio lagan, prolazan, ponekad je i duže trajao, ali iz mnogo razloga ljudi su uvek bili u blagom ketogenom stanju. Uostalom, hrana nije bila uvek dostupna.

                 Metabolička fleskibilnost bila je poboljšana dugim postovima i kraćim prozorom hranjenja koji je prouzrokovao zbijen raspored ishrane. Udaljenost od jednog dana pešačenja do plemena ili dugi sati bez obroka pre doručka su doveli do ovoga. Ljudi su se čak tokom poslednjih nekoliko decenija više i oslanjali na ustaljeno vreme za obroke bez užina između, što je povećalo šanse za ketozu.

 

GUBITAK MASTI

        Iako keto nije klasična dijeta za mršavljenje, ona Vam može pomoći da se rešite viška masnih naslaga. Uostalom, da bi se proizveli ketoni bez prethodnog unosa takozvanih ketoničkih tela, morate skladištenu telesnu mast osloboditi.

              Ovo, ipak, nije primarni mehanizam za ketogeno gubljenje masti. Ketoza ne topi masne naslage kao što to obećavaju mnoge reklame. Umesto toga, ketoza to čini na isti način na koji deluju standardni načini ishrane koji podrazumevaju nizak unos ugljenih hidrata: smanjuje se insulin, pospešuje se metabolizam skladištenih masnih naslaga i smanjuje apetit.

 

Ovo je prava ,,magijaˮ metabolizma.

              Najvažnija osobina ove dijete je ketoza koja smanjuje apetit. Najveća prepreka gubitku kilograma je mišljenje da ljudi treba jedu više hrane, što je ujedno i razlog najvećem broju propalih dijeta. Ljudi se ,,suprotstavljajuˮ svojoj fizionomiji kada pokušavaju da jedu manje hrane uprkos želji da konzumiraju više. Nek nekolicina pobedi u ovoj bici.Ketogena dijeta potpuno zaobilazi ovakav problem tako što suzbija rast hormona gladi koji se nakon gubitka težine uglavnom javlja.

            Ova dijeta je naročito učinkovita kod ogromnog gubitka težine. Ako kilograma za gubljenje imate na pretek, ciljajte na ketozu koja će Vam sigurno pomoći da se rešite viška masnih naslaga. Razlog tome nije ključni kvalitet ketona koji sagorevaju mast, već jednostavno morate osloboditi skladištene masne naslage da biste napravili ketone.

             Mane mnogih dijeta su to što učinak pokazuju samo na kratke staze, bez dugoročnih efekata. Izgubljena težina nam ne znači ništa ako je ne možemo zadržati. U poređenju sa dijetama koje se baziraju na niskom unosu masti, ketogena dijeta je odlična za dugoročno održavanje gubitka težine.

 

LEČENjE  OZBILjNIJIH  STANjA BOLESTI 

                 Ketogena dijeta se prvi put pojavila kao ,,alatˮ kojim su doktori lečili pacijente koji boluju od epilepsije. Ovo je bila i ostala jedina zagarantovana mogućnost koja ima sposobnost da spreči ovakve napade. Bilo da je reč o tajlandskoj deci sa upornom epilepijom, skandinavskoj deci sa epilepsijom koja je otporna na terapije ili o odraslim osobama sa refraktornom epilepsijom, ketogena dijeta svakako deluje.

Ketoza pomoću nekoliko mehanizama blagotvorno deluje na epilepsiju.

-Povećava pretvaranje glutamata u glutamin koji se konverzuje u GABA (gama aminobutirna kiselina je vrsta neurotransmitera koji ima značajnu ulogu u prenosu informacija između ćelija i nervnog sistema) smanjujući nervni stimulans mišića.

-Povećava antioksidantni status u nauronskim mitohondrijama i poboljšavaju njihovu funkciju.

-Smanjuje stvaranja novih radikala u neuronima što, verovatno i uzrokuje napade.

               Ovi uticaji na zdravlje i funkciju neurona; sposobnost starenja ili degeneracije mozga, koji na ovaj način prihvataju i koriste ketonska tela, pored ovoga imaju naznaka pomoći i kod drugih stanja mozga kao što su Parkinsonova i Alchajmerova bolest, bipolarni poremećaj i mnogi drugi psihički poremećaji. Ketogena dijeta nije korisna samo kod moždanih poremećaja. Španska keto dijeta (dijeta sa vinom u suštini) izlečila je ljude od metaboličkog sindroma i poboljšala rezultate bolesti masne jetre. Preko 92% ispitanika poboljšalo je zdravlje svoje jetre, a čak 21% njih je bolest u potpunosti izlečila.

             Iako su rezultati tek preliminarni, mnogi istraživači već proučavaju upotrebu ketogenih dijeta i prevenciji i lečenju raka.

,,KETO  OŠTRINAˮ

            Pomućen um? Svi smo to doživeli! Sve je prigušeno, Vaše sinapse ispaljuju ,,ćorkeˮ (pucaju u prazno), a Vaše neuronsko sredstvo komunikacije je hladna kaša. Posao trpi i ništa ne stižete da obavite na vreme.  Povišen nivo amonijaka i nizak  nivo GABA (gama aminobutrirne kiseline) doprinose stanju zamračenja svesti. Ketoza povećava sintezu glutamina u mozgu, a sinteza glutamina u mozgu uklanja višak amonijaka.

FIZIČKE PREFORMANSE

           Biti prilagođen keto dijeti donosi i prednosti za one ljude koji se žele baviti fizičkim aktivnostima. Za početak, povećava energetsku efikasnost.

           Čak i kod treninga bilo kakvog intenziteta, sportista koji je adaptiran na keto dijetu sagoreva više masti i manje glikogena od sportiste koji sagoreva šećere. Glikogen je jako oktansko gorivo za intenzivne fizičke napore. Ovo gorivo naše telo skladišti u mišićima i jetri u količini od oko 2400 kalorija, koje su dovoljne za neliko sati intenzivnog treninga. Kada to potrošimo, moramo se dopuniti ugljenim hidratima.

          Prilagođavanje keto dijeti nam omogućava da radimo više, koristeći masti i ketone kao gorivo, čime štedimo glikogen za trenutak kada nam zaista bude potreban. S obzirom na to da čak i najmršaviji od nas nose desetine hiljada kalorija telesne masnoće, naše energetske zalihe postaju gotovo neograničene u keto ishrani.

         Izgrađuje mitohondrije. Mitohondrije su elektrane naših ćelija jer pretvaraju hranljive materije koje pristižu u ATP  (adenozin trifosfat). Što više mitohondrija imamo, više energije možemo iskoristiti i izvući iz hrane koju jedemo, a samim tim možemo biti učinkovitiji. Ketoza stavlja nove zahteve pred naše mitohondrije koje se onda umnožavaju i prilagođavaju novom energetskom okruženju.