Izaberite stranicu

Sve o povremenom postu – intermittent fasting

 

 

U bukvalno značenju, povremeni post bi se mogao definisati kao način ishrane u kom dolazi do naizmeničnog perioda posta odnosno perioda unosa kalorija.

 

Post je imanentan za mnoge religije kao način pomoću kog dolazi do iščišćavanja organizma i ima svoju fizičku i psihičku komponentu. U tom kontekstu povremeni post, sličan je religijskom postu, s tom razlikom da isti nema dodirnih tačaka sa religijom. Tokom hiljada godina ljudskog postojanja praktikovan je povremeni post usled ograničenih resursa hrane, te je ljudski organizam prinuđen da upotrebljava  iz razloga što nije dobijao dovoljno energije iz ugljenih hidrata.

 

Cilj poveremenog posta jeste da bude ograničen period u kom dolazi do unosa kalorije, na 4-8 časova. Primera radi, osoba može konzumirati hranu u vremenskom intervalu izmedju 15 časova i 23 časa tokom dana, međutim nakon tog obroka, nema unosa hrane sve do 15 časova narednog dana. Tako dolazi do upražnjavanja posta tokom 16 časova neprekidno. Tokom ovog perioda dozvoljeno je da bude uneta crna kafa, bež šećera, ili mleka, kao i zeleni čaj, odnosno sve one napitke čija je vrednost blizu 0 kalorija.

 

 

Tipovi povremenog posta

 

1.Leangains

 

Leangains je najpopularniji oblik fastinga. Na ovaj način osoba posti 16 časova, a tokom 8 časova se hrani. Period hranjenja može trajati u periodu od 12 do 20 časova, dok period posta traje od 20 do 12 časova sledećeg dana. Osoba konzumira 2 do 3 obroka dnevno, s tim da prvi obrok bi trebao biti najobilniji i najzdraviji.

 

2.Warrior diet

 

I ovo je vrlo popularan oblik fastinga, isti podrazumeva post od 20 do 23 časa dnevno, sa 1 do 4 časa hranjenja. Osoba konzumira 1 ili 2 obroka dnevno. Ovi obroci su visoko kalorični i visoko nutritivni.

 

3.Eat-Stop-Eat

 

Ovo je vrlo efikasan način detoksikacije organizma, i podrazumeva post od 24 časa dnevno. Na ovaj način organizam se oslobađa toksina koje unosi tokom dana. Primenom ovog oblika povremenog posta dolazi do konzumiranja poslednjeg obroka najkasnije u 20 časova. Nakon toga do 20 časova sledećeg dana osoba ne unosi nikakvu hranu u organizam. Bitno je da osoba pije dosta vode i nezaslađenih čajeva. Primenjuje se svakog drugog dana, ili jednom, dvaput ili triput nedeljno.

 

 

Prednosti

 

Najveća prednost ovog načina ishrane je uvećano lučenje hormona rasta tokom perioda posta. Povišen kortizol i snizen insulin uspešno mobilizuju ćelije iz masnih naslaga, odnosno crpe energiju iz masnih naslaga. Stari Grci uspešno su koristili ove metode posta kao svojevrstan lek  za mnoge bolesti onog doba. Ono što u velikoj meri odgovara licima koja upražnjavaju povremeni post jeste to što osoba može konzumirati obilne obroke, koji uključuju i omiljene keto slatkiše u određenoj meri, i istovremeno biti i u odlicnoj formi.

 

 

Prilagođavanje

 

Ljudski ogranizam konzumira hranu tokom celog dana, tako da je neophodan period adaptacije na novi režim ishrane. Tom prilikom osoba treba da se odluči za vrstu fastinga i odredi sebi vreme kada praktikuje post a kad hranjenje, takođe i da obrati pažnju na prvi obrok prilikom prekida posta. Tom prilikom organizam će kod prvog obroka izvući maksimum hranljivih materija.

 

Lice koje upražnjava ovaj oblik posta treba da pije dosta vode, i čajeva. Nije preporučljivo da osoba konzumira sokove ili bilo koje druge zaslađene napitke jer time dolazi do prekida posta i započinjanja varenja.