Izaberite stranicu

Ketonska dijeta u trudnoći je tema o kojoj se dosta priča. Zato smo ovaj članak posvetili upravo njoj. Naime, ova dijeta je za većinu odraslih potpuno bezbedna i pruža brojne zdravstvene prednosti.

Ipak, ako si trudna ili želiš da zatrudniš možda te muči pitanje da li je keto dijeta u trudnoći bezbedna?

Ovde ćemo se posvetiti ovoj temi, tako da možeš da doneseš pravilnu odluku kada je u pitanju keto dijeta u trudnoći.

Ketonska dijeta u trudnoći – zablude

Počinjemo ovaj članak zabludom. I to onom koja je nastala zbog sličnog naziva dva sasvim različita stanja.

Naime, najčešća zabluda o ovoj temi je vezana za dijabetesnu ketoacidozu. U pitanju je veoma opasno stanje koje se može javiti kod ljudi sa dijabetesom. Nastaje usled neodgovarajućeg upravljanja insulinom ili ishranom. Kada je telo u ovom stanju, stvara se neprirodno visok nivo ketona (kiseline koje stvara jetra). Povećava se i nivo šećera u krvi, i to čak tri ili više puta viši od norme. Ovo stvara opasnu kiselinsko-baznu ravnotežu u telu. Baš zato bi svi trebalo da izbegavaju ketoacidozu, pa i trudnice. Pogotovo jer dijabetesna ketoacidoza štetno utiče na razvoj mozga deteta.

Nutritivna ketoza je nešto sasvim drugačije. To je prirodno metaboličko stanje u kojem telo koristi masti kao primarni izvor energije, a ne ugljene hidrate. Kada je telo u ketozi, nivo ketona je kontrolisan, šećer u krvi je normalan i postoji zdrava kiselinsko-bazna ravnoteža.

Nizak unos ugljenih hidrata i trudnoća

Keto dijeta u trudnoći može zbuniti nekoga jer ovaj način ishrane podrazumeva smanjen unos ugljenih hidrata. Tada se postavlja pitanje da li to može uticati na bebu?

Odgovor je jednostavan: bilo da je trudnica na keto ishrani ili ne – mora unositi zdravu hranu, održavati normalan nivo šećera u krvi i da unosi dovoljno kalorija. A to možeš postići keto dijetom.

Dakle, keto dijeta u trudnoći je bezbedna i može biti korisna kako za mamu tako i za bebu.

Naravno, trudnoća je posebno stanje organizma i treba da se pridržavaš određenih saveta, bez obzira na režim ishrane za koji si se odlučila.

Saveti za ishranu tokom trudnoće

Iako je keto dijeta sigurna, velike promene se dešavaju u ženskom telu tokom trudnoće. Zato bi bilo dobro da svemu posvećuješ posebnu pažnju, pa i ishrani.

Evo šta bi trebalo da imaš na umu ukoliko si trudna, bez obzira da li si na keto dijeti ili ne:

Ne teži ka gubitku težine. Znamo da je keto dijeta veoma efikasna za mršavljenje. Ali za većinu žena, trudnoća nije najbolje vreme za gubljenje kilograma. Dakle, bez obzira na tvoj način ishrane, najbitnije je da unosiš dovoljno kalorija i da se hraniš pravilno.

Jedi svežu, zdravu hranu. Kada je reč o ishrani, ona je posebno važna dok stvaraš novi život. Postoje namirnice sa ugljenim hidratima koje bi trudnice trebalo da uključe u ishranu: voće i povrće, orašasti plodovi, određeni mlečni proizvodi.

Izbegavaj rafinirane žitarice, veštačke šećere i prerađenu hranu. Kvalitet ugljenih hidrata je važan kako bi se osiguralo da mama i beba dobijaju sve što im je potrebno. Tako se potrudi da unosiš prirodne zaslađivače i neprerađene namirnice.

Pažljivo slušaj „znake“ organizma za glad. Bitno je da ti i beba dobijate dovoljno hranljivih sastojaka. A da bi to obezbedila, najbolje je da slušaš prirodne znake tvog organizma. On najbolje „zna“ kada i koliko hrane treba da unosiš.

Ukoliko pratiš ove savete i znaš kako to pravilan keto program utiče na različite faze trudnoće, sigurno ćeš uživati tokom ovih posebnih 9 meseci.

Začeće i keto dijeta

Ketoza može biti veoma korisna za ostajanje u drugom stanju. Tako se keto dijeta preporučuje ženama sa sindromom policističnih jajnika, koje su imale poteškoće oko začeća. Naime, policistični jajnici mogu izazvati još veće probleme ukoliko postoji višak telesnih masti i ako se konzumira hrana sa visokim sadržajem ugljenih hidrata. Upravo keto dijeta je sjajan izbor za regulisanje ovih problema. Na taj način se povećavaju šanse za ostajanje u drugom stanju.

Keto dijeta u trudnoći – prvo tromesečje

Većina trudnica tokom prve faze trudnoće pati od jutarnjih mučnina. Ova mučnina može uticati na slabljenje apetita i povećanu averziju prema hrani. Tako većina žena tokom ovog perioda privremeno ulazi i izlazi iz ketoze. Čak i ako ne prati keto režim ishrane.

Dakle, ketoza je prirodno „stanje“ u ljudskom organizmu. Na primer, između vremena kada večeramo i kada se budimo da bismo doručkovali – telo je u stanju „posta“ i uvećava se broj ketona (kiseline koje stvara jetra). A visok nivo ketona sprečava proizvodnju hormona koji izaziva glad – grelin. Zato većina ljudi neposredno posle buđenja ne oseća veliku glad ili uopšte nije gladno. Ovo važi i za trudnice. Zapravo, nivo ketona u krvi kod trudnica nakon „posta“ tokom noći, može biti i tri puta veći od nivoa ketona kod žena koje nisu trudne. Zato je dobro pratiti keto režim ishrane, kako bi se ketoni kontrolisano proizvodili bez velikih „skokova“.

Ketoza u kasnijim fazama trudnoće

Ketoza se naročito često dešava ženama tokom kasnijih faza trudnoće.

Naime, beba koristi ketone pre i neposredno nakon rođenja kako bi se stvorile neophodne masti u mozgu. Brojni naučnici veruju da fetusi mogu da prave i sopstvene ketone. To bi mogao biti razlog zašto je ketoza češća kod trudnica upravo tokom trećeg tromesečja.

Nadamo se da smo razjasnili činjenice o keto dijeti i trudnoći. I da sada možeš sa više samopouzdanja da doneseš odluku o svojoj ishrani tokom trudnoće. A, dok čekaš dolazak svoje bebe, pripremaj i uživaj u zdravim keto receptima.

Ukoliko imaš još pitanja kada je keto dijeta u trudnoći u pitanju, piši nam – tu smo za tebe.