Izaberite stranicu

Da li znaš da ubrzo nakon rođenja, bebe ulaze u prirodno stanje ketoze?

Da, dobro si pročitala. Istraživanja pokazuju da su novorođena deca u stanju ketoze i ostaju u njoj sve dok se doje. Takođe, dokazano je da se mleko zdravih majki sastoji od 50-60% masti. Dakle, bebe su prirodno rođene u ketozi i imaju velike koristi za razvoj od upotrebe masti i ketona.

Pa, da li onda majka koja doji može da prati keto dijetu? Naravno – može. A evo i dokaza da je ketogena dijeta i dojenje bezbedno.

Ketogena dijeta i dojenje: Šta kaže nauka?

Jedna studija izvedena 2009. godine upoređivala je dva tipa ishrane žena koje doje. Ishranu sa malo ugljenih hidrata, a visokim sadržajem masti i ishranu sa visokim sadržajem ugljenih hidrata, a malo masti.

Rezultati ovog istraživanja pokazali su sledeće:

  • Bez obzira na ishranu, dnevna proizvodnje majčinog mleka ostala je ista.
  • Nijedna dijeta nije uticala na koncentraciju laktoze ili proteina u mleku.
  • Količina mlečne masti i energetski sadržaj mleka su veći kod žena koje su pratile dijetu sa visokim sadržajem masti.
  • Kontrolisanje telesne mase je lakše kod žena koje su konzumirale hranu sa većim sadržajem masti.

Potvrđeno je da je ishrana koja podrazumeva visok sadržaj masti bezbedna tokom dojenja. Dakle, keto dijeta i dojenje mogu ići zajedno. I mogu pozitivno uticati na mamu i bebu.

Saveti za dojenje dok si na keto dijeti

Dojenje bebe je važan proces i treba mu pristupati sa puno pažnje i ljubavi. Kao što sada već znaš, tokom dojenja možeš bezbedno slediti keto režim ishrane. Ali, naravno, kao i kod svakog načina ishrane, poželjno je da dok si na keto dijeti i dojiš – pratiš određene savete.

1. Započni keto dijetu u pravo vreme

Kada prvi put počneš keto dijetu, tvoje telo prolazi kroz period prilagođavanja – tzv. „keto grip“. Ali, bez brige, pisali smo o njemu u ovom članku i veruj nam: nije u pitanju ništa strašno. I, što je najvažnije, prolazi kroz samo nekoliko dana.

Ipak, bilo bi dobro da se ovaj period prilagođavanja i dojenje ne dešavaju u isto vreme. Zato, ne čekaj da zatrudniš ili počneš sa dojenjem, već se potrudi da započneš keto dijetu pre toga. Tako će tvoje telo imati dovoljno vremena da nauči kako da efikasno koristi masti i ketone.

Takođe, keto dijeta se u mnogim slučajevima pokazala kao faktor koji utiče na veću verovatnoću ostajanja u drugom stanju. Više o keto dijeti i trudnoći možeš pročitati ovde.

2. Pij dovoljno vode

Jedan od najvećih „krivaca“ za nedovoljnu proizvodnju mleka, bez obzira na način ishrane, je nedovoljno pijenje vode. Naime, konzumacija vode je izuzetno važna za proizvodnju mleka.

Tvoje telo koristi vodu za nastanak mleka, ali i za oporavak organizma od porođaja. Ukoliko si na keto dijeti posebno ti je neophodna odgovarajuća hidratacija zbog održavanja ravnoteže elektrolita.

3. Ne zaboravi hranljive sastojke

Tokom dojenja je jako bitno da konzumiraš dovoljno vitamina i minerala. Na ovaj način, izbegavaš glavobolju i gubitak energije.

4. Unosi dovoljno kalorija, posebno masti visokog kvaliteta

Obezbedi dovoljno energije tokom dana za sebe i za bebu.

Konzumiranje adekvatne količine kalorija i kvalitetnih masti je još jedna „pomoć“ za proizvodnju mleka i napajanje energijom za tebe i bebu.

5. Konzumiraj vlakna i povrće

Unošenje dovoljno povrća i vlakana je veoma važno kako za tvoje zdravlje, tako i za zdravlje i razvoj tvoje bebe. Zato obavezno konzumiraj dovoljno povrća kako bi osigurala dovoljan unos antioksidanata.

6. Prati unos hrane/pića i dnevnu proizvodnju mleka

Kako bi ti bilo lakše da slušaš svoje telo, možeš da pratiš i beležiš hranu i piće koju konzumiraš na dnevnom nivou. Postoje brojne aplikacije za telefon koje ovo omogućavaju, ali možeš i jednostavno zapisivati na papir. Tako olakšavaš praćenje unosa kalorija i masti, a upravo to utiče na proizvodnju mleka.

Takođe, možeš da pratiš i dnevnu proizvodnju mleka. Jedan od načina je korišćenje pumpice za mleko. I hranjenje bebe tim mlekom nekoliko dana. Tako ćeš, na osnovu količine mleka, tačno znati koliko si mleka proizvela kog dana i kako je tvoja ishrana uticala na to.

Keto dijeta i dojenje: Zaključak

Jedno je sigurno: keto dijeta i dojenje je potpuno bezbedno za tebe i tvoju bebu. I, kao kod bilo koje druge dijete – ne postoji univerzalan pristup koji važi za sve. Zato je potrebno da slušaš svoje telo, pratiš odgovarajući keto program, primenjuješ gore navedene savete i bezbrižno uživaš u dojenju svoje bebe.