Održavanje zdrave težine može biti izazovno. Ako se tome doda neuravnoteženost hormona – gubitak viška kilograma može postati ozbiljan izazov. Tu dolazimo do izraza „hormoni za mršavljenje“.

Ovde smo objasnili koji su to hormoni za mršavljenje i kako ih možeš održavati u odgovarajućoj ravnoteži.

Kako su hormoni povezani sa gubitkom kilograma?

Dok razmišljamo o gubitku kilograma, obično prvo pomislimo na staro pravilo „potroši više kalorija nego što unosiš“.  Međutim, iako količina hrane koju unosiš igra ulogu u mršavljenju – to nije jedini aspekt.

Naime, ako hormoni nisu u balansu koliko god da pokušavaš – težina se najverovatnije neće smanjiti. Tvoji hormoni imaju presudan uticaj u održavanju težine. Oni su ti koji „izazivaju“ želju za hranom i utiču na zadržavanje masti.

Pa, koji su to hormoni i kako da upravljaš njima?

Hormoni za mršavljenje: 6 glavnih

Evo 6 glavnih hormona za mršavljenje.

1. Insulin

Regulacija šećera u krvi je od velike važnosti za gubitak kilograma. Za to je zadužen hormon Insulin.

Tvoje telo vodi računa o količini šećera (glukoze) u krvi jer višak molekula šećera može imati štetan efekat. Najefikasniji način da se krv „očisti“ od glukoze je da se šećer transportuje u ćelije. Tada se glukoza koristi kao energija ili se skladišti u formi masti.

Insulin je odgovoran upravo za regulaciju količine glukoze u krvi. Pored ove uloge, on ima i zadatak da pomaže u procesu skladištenja glukoze u formi masti. Uz to, insulin „sprečava“ telo da koristi masti za energiju.

Dakle, insulinov primarni posao je da održava odgovarajući nivo šećera u krvi. Druga uloga, skladištenje šećera kao masti, se javlja samo kada u krvi ima previše glukoze.

Evo nekoliko načina za kontrolu insulina:

  • Smanji unos ugljenih hidrata
  • Treniraj
  • Konzumiraj zdrave masti

2. Glukagon

Glukagon i insulin igraju slične, ali različite uloge u telu.

Evo i kako:

Insulin se oslobađa u prisustvu glukoze u krvi, a glukagon se oslobađa kada glukoza u krvi postane preniska. Dakle, primarna funkcija za glukagon je da održava odgovarajući nivo šećera u krvi. Za razliku od insulina, glukagon dovodi do smanjenja šećera u krvi.

Ovaj hormon pokreće jetru da oslobađa uskladištenu glukozu. Dakle, glukagon utiče na smanjenje telesne masti.

Proizvodnju glukagona možeš povećati tako što ćeš konzumirati proteine. Potvrđeno je da proteini iz mlečnih proizvoda, kao što je punomasni jogurt, povećavaju količinu glukagona.

3. Leptin

Leptin je hormon koji utiče na ukupnu količinu energije u tvom telu.

Na primer, kada jedeš i tvoje ćelije osete da je uneto dovoljno energije – oslobađa se leptin kao signal da je potrebno da prestaneš sa jelom. Baš zato ovaj hormon se naziva i „hormon sitosti“.

Isto tako, mozak od ovog hormona dobija i signal kada imaš premalo leptina. Ovo dovodi do želje za hranom kako bi se to regulisalo.

Dakle, održavanje leptina u balansu je od velikog značaja za gubitak kilograma.

Kako bi tvoj nivo leptina bio odgovarajuć potrudi se da redovno vežbaš i spavaš dovoljno. Ove aktivnosti pomažu telu da pravilno koristi leptin.

4. Grelin

Grelin je poznat po nazivom „hormon gladi“. I to sa razlogom. Ovaj hormon je tu da ti da do znanja da je vreme da pojedeš nešto.

Naravno, pravilan rad grelina je jako bitan za gubitak kilograma. Naime, ako telo stvori previše grelina u neodgovarajućim vremenskim razmacima – to će najverovatnije dovesti do debljanja.

Ukoliko želiš da utičeš na smanjenje ovog hormona, unosi proteine. Dokazano je da se nivo grelina smanjuje usled konzumacije proteina.

5. Kortizol

Iako je kortizol poznat pod nadimkom „hormon stresa“, on ima veze i sa težinom.

Kortizol se oslobađa kada si pod stresom. On pomaže da iskoristiš zalihe energije.

Međutim, ako si predugo pod uticajem stresa može doći do toga da kortizol štetno deluje na tvoj organizam. Tako hronično visok nivo kortizola može dovesti do gojaznosti. Ovo se događa jer ovaj hormon stimuliše apetit.

Da bi tvoj kortizol bio u granicama normale potrudi se da se ne izlažeš preteranom stresu. Ili, nauči da ga kontrolišeš: treniraj, šetaj, provodi vreme sa prijateljima, slušaj muziku ili pronađi ono što tebi pomaže u oslobađanju od stresa.

Takođe, važno je da dovoljno spavaš. Dobar san ti daje više snage za borbu sa stresom, ali i utiče na regulaciju kortizola.

6. Estrogen

Primarna funkcija estrogena je regulisanje reproduktivnih funkcija kod žena. Ipak, ovaj hormon ima ulogu i u raspodeli masti.

Poznato je da su telesne masti i reprodukcija veoma povezani. Tako kada žene izgube previše kilograma može doći do pada estrogena i izostanka menstrualnog ciklusa. Isto tako, mnoge žene u menopauzi primećuju porast kilograma. A ovo je u direktnoj vezi sa proizvodnjom estrogena.

Estrogen se može održavati u ravnoteži tako što ćeš dovoljno vežbati, u skladu sa svojim potrebama i telom. Takođe, konzumiraj krstasto povrće (brokoli, karfiol, kupus, kelj). Ono sadrži puno vlakana, kao i jedinjenje za detoksikaciju (indol-3-karbinol). A to pomaže u regulisanju nivoa estrogena.

Hormoni za mršavljenje i keto dijeta

Gubitak kilograma i kontrola hormona može biti komplikovan zadatak. Srećom, postoje načini da pomogneš svom telu.

Keto dijeta podrazumeva nizak unos ugljenih hidrata. Samim tim, smanjuje se potreba nadgledanja nivoa glukoze. Tako ćeš insulinu otežati pronalazak šećera i skladištenje u masti. Ovo odsustvo insulina i glukoze omogućava glukagonu da oslobađa masnoću i tako pomaže u sagorevanju masti.

Takođe, kada si na keto-u ne moraš da brineš o namirnicama koje podstiču osećaj gladi: o slatkišima, gaziranim sokovima i nezdravim prerađevinama. One jednostavno nisu deo keto ishrane.

Isto tako, na keto dijeti sigurno ćeš unositi dovoljno krstastog povrća. Tako ćeš održavati svoj estrogen u balansu i unosićeš neophodna vlakna.

Zaključak

Nedovoljno sna, nestabilan nivo šećera, stres i nepravilna ishrana utiče na nagomilavanje telesnih masti.

A sve ovo može se regulisati kvalitetnim životnim navikama i održavanjem hormona u zdravoj ravnoteži. Zato – spavaj dovoljno, smanji izloženost stresu, slušaj svoje telo i prati odgovarajući program ishrane.